Blöt ridtur!

Nu har jag varit på en blöt ridtur med Possum. Vi red över en stor äng och jag hade tänkt att galoppera, men det hade inte Possum tänkt... När vi kom till ca hälften, så tvärstannade Possum och snurrade på bakbenen så han kom mot det håll vi redan hade gått och började gå med raska, bestämda steg. han struntade i hur mycket jag än försökte att få stopp på honom, så jag hoppade nästan av i farten. Sedan fick jag gå nästan 1 km, för ängen är väldigt stor!
 
Gräset nådde mig till hjälmskärmen, så jag blev lite blöt...
Sedan hoppade jag upp på Possum igen och var bestämd att han skulle göra som jag sa. Det gick sådär, men med metoden att göra samma sak om och om, töttnade han lite och jag kunde komma på små knep hur man skulle göra för att lura honom lite. Ett av dom knepen var i tempoväxlingarna. Han har börjat galoppera när han känner att han inte riktigt har lust att öka, men bara om man sitter ner. När man rider lätt ökar han hur fint som helst. han kan göra såna ökningar så att man tappar hakan, men bara om han själv vill och man rider exakt rätt.  Men när man rider lätt så sitter man ju ner i hästen på ett annat sätt än när man sitter ner, så när jag sköt på ordenkligt med sätet, så vips, ingen galopp!
 
Possum är lite svårriden. Man får hela tiden lura honom och hitta på nya lösningar, så hjärnan går på högvarv hela tiden som man rider honom. Tecknisk ridning kallas det!
 
Framridning i Eskilstuna
 
/Alva

Kommentarer från fina bloggläsare ♥
Postat av: sandra

nu är det så att jag har likadana ridstövlar som dig och mina är precis nyköpta så har inte ridit i dem ännu så tänkte fråga dig om dem är sköna och bekväma att rida i och sen om man får en stadigare skänkel med dem?
btw snälla svara på dem här frågan i ett inlägg! :)

Svar: Det kan jag göra!
Ebba och Alva

2012-07-12 @ 23:53:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0